להרים את התרומה
המגזר השלישי הולך ומתפתח בעשורים האחרונים, דווקא כתוצאה ממשברים פוליטיים. המגזר השלישי, שהוא שם כולל לעמותות ומלכ"רים שעושים פעילות חברתית, מוצא את עצמו פועל במקומות שהשלטון היה אמור לפעול בהם ואינו עושה זאת. המצב אינו יחודי למדינה כזו או אחרת, כי בעולם כולו הארגונים החברתיים הולכים ונהיים משמעותיים ופעילים יותר ויותר.
ארגון חברתי חי מתרומות, ארגון חברתי בדרך כלל יירשם כעמותה. גיוס כספים לעמותה הוא שלב ראשוני בהתבססות שלה. לעתים העמותה תיהנה מתמיכה של המדינה אולם גם במקרים האלה התמיכה לא תכסה את רוב ההוצאות שלה. לכן, כל עמותה מגייסת כספים לעצמה בעצמה. השלב הבא והחשוב אחרי גיוס כספים לעמותות הוא ניהול המשאבים שלהן. ניהול משאבים טוב יבטיח שכספי התרומות ינוצלו במירב האפשרי.
איך מתבצע גיוס כספים לעמותה?
קודם כלל ממוסדות ומקרנות שיש להן נגיעה לנושאים בהם עוסקת העמותה. למשל, עמותה שמעודדת פיתוח לימודים והחזרה של נוער נושר לבתי הספר, תפנה למוסדות שרואים בלימודים ערך עליון. ואגב, יש למוסדות של השכלה גבוהה קרנות שתורמות כספים לעמותות כאלו. דוגמה נוספת, עמותה שפועלת למען עיוורים תפנה לתורמים שעניינם שילוב נכים בקהילה, גם בארץ וגם בחוץ לארץ.
השלב הבא בגיוס תרומות הוא פנייה לעסקים ושם העמותה תגייס כספים תמורת פרסום של העסקים. הדבר דומה לנתינת חסות לקבוצות ספורט. אחרי שני אלה יש גיוס כספים לעמותה בקהילה וגיוס כספים מקוון. בגיוס כספים מקוון התורם נמצא מאחורי המסך והתחושה הסודית שלו מבטיחה לפעמים את התרומה שלו. דרך נוספת היא גיוס כספים ברחוב. כאן יש לדאוג שהתורם יהיה במצב רוח נדיב ושאחרי שהתרומה הוא ירגיש לגמרי בעננים. ככלל, מצב הרוח של התורם והרמת האגו שלו הם חלקים חשובים במשא ומתן עמו. מדעי ההתנהגות מספקים מחקרים ונתונים רחבי יריעה על הפסיכולוגיה של התרומה ושל גיוס כספים לעמותות.
מקור אחר המשמש גיוס כספים לעמותה הוא פרויקטים שהרווחים שלהם מופנים לעמותה. עמותה מגייסת כספים גם כשהיא משקיעה בפרויקט ומזמינה את הקהילה המקומית להיות חלק מן התורמים שלה.
Comments are closed.