העולם העסקי יכול להיתפס לאחדים כעולם מלא בתככים, תוכניות השתלטות ועוד שלל תכונות שליליות. עם זאת, אפשר לראות בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים ששמים דגש דווקא על ערכים חיוביים כמו שמירה על איכות הסביבה, תרומה לקהילה, הגינות עסקית ותכונות חיוביות נוספות.
העובדה שעסק מעיד או כותב על עצמו כי יש לו ערכים גבוהים, לא הופכת אותו לכזה. לעומת זאת המעשים שלו, הם אלו שחשובים. בשנים האחרונות אפשר לראות יותר עסקים אשר משלבים תרומה לקהילה. חלקם עושים זאת על ידי מתן כספים ואחרים עושים זאת על ידי פעילות התנדבותית של בעלי העסק והעובדים. חלק מהעסקים "מאמצים" עמותות כאלה ואחרות ומהווים דוגמה לעסק הגון.
הגינות עסקית צריכה להיות ערך עליון
כל מי שמנהל עסק או מתכנן להקים עסק צריך להכיר את המושג "הגינות עסקית". ניסיון "לעבוד" על אנשים, לכופף חוקים ולקוחות יכול להסתיים במהירות ולכך תורמות הרשתות החברתיות. עסקים שמנסים להיות כוחניים, לחנך את קהל הלקוחות ולהראות שהם החזקים ביותר, יכולים לגלות במהירות כי הדבר חוזר אליהם ובגדול.
לקוחות לא מרוצים, אשר מרגישים כי העסק התנהג אליהם בצורה לא הוגנת, עלולים להפיץ את השמועה במהירות. לעומת זאת, עסקים שפועלים בהגינות יכולים ליהנות מהפצת הבשורה החיוביות בלי כל מאמץ ולפעמים יופתעו לטובה ומההשפעה של הפעולות על העסק.
בין גחמה לבין הוגנות
חשוב להבין כי הגינות עסקית אינה אומרת שיש למלא אחר כל רצונות הלקוחות. אין צורך להתנדב ולתרום כל הזמן ובלי סוף. כל בעל עסק חייב לעשות לביתו, אך הדבר לא יכול לבוא על חשבון ספקים אחרים, עסקים מתחרים וכמובן, לא על חשבון הלקוחות, אשר יודעים להציג את הציפיות שלהם.
בתוך כל זה, יש לזכור כי הלקוחות אינם מנהלים את העסק אך הם מהווים מרכיב עיקרי להצלחה ועל כן התחושה שלהם חשובה. המעשים של העסק ההגון יהיו ברורים לעין. עסק שכזה יקפיד על תקשורת טובה עם סביבתו (לקוחותיו, ספקיו וכל גורם נוסף רלוונטי) וידע כי ההצלחה שלו תמונה בהתנהלות שלו.
Comments are closed.