לקויות למידה מוגדרות למעשה כלקות המהווה הפרעה נוריו – התפתחותית אשר יוצרת פגיעה בתפקודים בסיסיים כגון חישוב, כתיבה ואף קריאה. לקויות למידה באות לידי מגוון רחב של ביטויים שונים בחיי היום יום ולמעשה יכולות להתבטא, בין השאר גם כהפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות, לקויות שאינן מילוליות וכיוצא בזה.
טיפולים שונים בלקויות למידה
- אף על פי העובדה כי לקות למידה, לכשעצמה, אינה בעייתית שכן כל אדם טומן בחובו סט של יתרונות, חסרונות וכלים על בסיסם הוא יכול לעמוד ולהתפתח, במקרים שונים צרכים ורצונות של האדם נחסמים על ידי מעצור חיצוני כלשהו. כאשר התלמיד רוצה להתקדם מבחינה אקדמאית, בהווה ובעתיד, לקויות הלמידה עלולות להוות מעצור בדרך לכך וטיפולים שונים יכולים להיות בעלי רמת רלוונטיות גבוהה עבורו
- טיפול בלקויות השונות בלמידה באמצעות שפה, למשל, מתבצע ברוב המקרים באמצעות בעל מקצוע רלוונטי כדגומת קלינאית תקשורת. קלינאית התקשורת הטיפול בלקות הלמידתית יועבר באמצעים שונים כגון משחקים, שיחות, הוראה מתקנת וכיוצא בזה
- טיפול תרופתי יהיה רלוונטי ללקות הלמידתית כאשר היא באה לידי ביטוי בתצורה של הפרעות קשב וריכוז
לקויות למידה ככלי צמיחה והתפתחות
- לקויות למידה אמנם יכולות להוות מכשול התפתחותי עבור ילדים ובני נוער שונים. יחד עם זאת, משמעותי לזכור כי הלקות הלמידתית אמנם מהווה מעצור בתחום האקדמי אך מביאה עמה סט של חזקות בתחומים אחרים. דוגמא בולטת הינה התחום היצרתי. בשל העובדה כי אחד מביטוי לקויות הלמידה הינו הפרעות קשב וריכוז, ובשל העובדה כי אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז הינם בעלי תשומת לב גוברת לסביבתם ולכן בעלי יכולת גבוהה יותר לשאוב השראה ורעיונות מהמקיף אותם, עולה כי דווקא לקויות הלמידה השונות יכולות לעורר כוח רב בתחומי היצירה השונים
לקויות למידה ככלי מעצים
- ילדים ובני נוער בעלי לקויות למידה למעשה מחזיקים במעצור אשר סביבתם לרוב אינה מחזיקה בו ובכל זאת מתמודדים באותו "מגרש המשחקים" של שאר חבריהם. מצב זה מאלץ אותם בגיל צעיר למצוא פתרונות יצירתיים לקשיים ודרכים להתמודדות אשר בני גילם לא בהכרח יודעים ומסוגלים לפתח, ולמעשה גדלים וצמחים כבני אדם.