עולם הצרכנות הולך ומתפתח משנה לשנה כאשר אינספור מוצרים ושירותים חדשים מפותחים ויוצאים לשוק מדי שנה, וכולנו נהנים מהאפשרות לקנות ולצרוך את המוצרים הללו ולהכניס אותם לחיים שלנו.
אך עולם הצרכנות אינו כולל אך ורק קנייה או השכרה של מוצרים ושירותים, אלא מגמות רבות ומעניינות המשפיעות על האופן בו אנו צורכים בתור צרכנים, ועל האופן בו אנו עובדים ומייצרים בתור בעלי מקצוע, בעלי עסקים או נותני שירותים.
אחת המגמות המעניינות והמסקרנות ביותר בעולם הצרכנות בשנים האחרונות הוא עלייתה של הצרכנות השיתופית – תחום אשר זוכה ללא מעט אוהדים בישראל ובעולם כולו, ומאפשר דרכים שונות ויוצאות דופן לצרוך, למכור ולספק צרכים והעדפות שונות שיש לכולנו.
מערכות שיתוף ועסקאות ברטר – דרכים יצירתיות לצרכנות שיתופית
על מנת לקבל מושג טוב יותר בנוגע למהות הצרכנות השיתופית, נציג שתי דוגמאות בולטות המדגימות כיצד ניתן לצרוך מוצרים ושירותים בסיסיים וחשובים שונים, בדרכים אלטרנטיביות (כלומר – לא בדרך השגרתית של רכישה או מכירה בעבור תשלום כספי).
דוגמה אחת היא מערכות שיתוף המוניות בהן לוקחים חלק בני אדם רבים, ומשתתפים יחדיו בצריכה של מוצרים ושירותים. ניתן למצוא מערכות שיתוף של חפצים, מידע או שירותים, כמו גם חברות מסחריות אשר בונות פלטפורמה לשיתוף בה לוקחים חלק צרכנים רבים (דוגמת חברת "car2go" או מערכת "תל אופן" בתל אביב). כך, משתפים ביניהם אלפי ומיליוני אנשים חפצים ושירותים שונים, בתמורה למחירים נוחים (שכירת רכב "שיתופי" לכמה שעות או ימים במקום להחזיק רכב פרטי כל הזמן) ולגמישות בצריכת המוצר.
דוגמה מעניינת נוספת היא של מערכות בארטר, או "סחר חליפין". מערכות אלו קיימות בישראל ובמדינות נוספות רבות, והן מרכזות אנשים רבים, בעלי מקצוע ונותני שירותים, המציעים את השירות או המוצר בהם הם מתמחים, בתמורה לקבלת שירות או מוצר אחר, לו הם זקוקים. הרעיון הוא כי במקום לשלם ולקנות בכסף, כל אחד מעניק את מה שהוא מתמחה בו, ובתמורה מקבל את מה שהוא מעוניין בו במסגרת עסקת בארטר עם אדם אחר המתמחה בתחום זה.
יעילות ואופי חברתי – צרכנות שיתופית
בין היתרונות הרבים המושכים יותר ויותר צרכנים לפעול גם במסגרות של צריכה שיתופית ניתן למנות כמובן את סוגיית היעילות – במערכות שיתופיות שונות מתאפשרת רמת יעילות גבוהה יותר, כך שלדוגמה אנשים יכולים להימנע מרכישת מוצרים גדולים ויקרים (דוגמת מכונית), על ידי כך שהם משתתפים בהחזקה וגם בצריכה של מוצרים אלו עם אנשים נוספים רבים. יעילות זו מאפשרת להוריד את רמת ההוצאות השונות, וכך לצרוך יותר (או לחסוך…).
יתרון חשוב נוסף הוא הגוון החברתי המובהק המאפיין מערכות לצריכה וכלכלה שיתופית. בין אם מדובר במערכת לשיתוף חפצים, מערכת שיתופית להחזקה ושימוש במכוניות, מערכת של סחר חליפין או קואופרטיב של ממש, במערכות לצריכה שיתופית קיים קשר אישי ישיר בין רבים מהצרכנים, מה שלא תמיד קיים בצרכנות ה"מסורתית". גם מאפיין זה מדבר לאנשים רבים ומושך אותם להתעניין ולהשתתף במערכות אלו.
Comments are closed.